Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Schroefasroebehoren.


Naar menu motoren.


reintjes hydraulische keerkoppeling
Rechts een vetpot voor de schroefas.
Links en Reintjes hydraulische keerkoppeling type WGU met vertraging 2:1.

(A> De motor waar deze keerkoppeling bij gebruikt werd.)


sm1
  1. Een smeerautomaat.
  2. Platte drijfriem.
  3. Lagerblok.
  4. Glandpakkingbus.
  5. Tussenas met overkapping en flens. 

Met dank aan B.v.Roest (foto's) en schipper van Buren van de Tobia.
(groter formaat)


schroefasvang
Onderaan de schroefas met rechts een flexibele koppeling, Helemaal links een steunlager en daartussen een schroefasvang.
Geheel rechts de keerkoppeling met achteraan een aangebouwde hydraulische pomp voor werktuigen en vooraan de eigen pomp van de keerkoppeling.

Foto: Jan Meppelink.
(groot formaat)


a95
Hydraulisch bekrachtigde schroefas van op de schroefas van een beunschip.
De hoofdmotor wordt, behalve voor de voortstuwing ook gebruikt voor het pompen. Vandaar waarschijnlijk dat men het meedraaien van de schroefas wenst te voorkomen. Het kan echter ook zijn, dat men bij het laden en lossen op stromend water de schroefas wenst te blokkeren.

Foto: Jan Meppelink.
Hank, 30 januari 2013
(groot formaat)


a84
Vermoedelijk een olie-gesmeerd schroefaslagerkussenblok van Kuypers. Links daarvan de flens van een hulpas met daaromheen een deelbare poelie voor de aandrijving van de luchtcompressor.

Foto: René te Pas
Nijkerk 23 oktober 2013.
(groot formaat)

Naar menu motoren.

top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein