Aanvullingen en correcties zijn welkom.

stork motoren.

Naar menu motoren.



stork ricardo
Stork-Ricardo R15

Een Stork-Ricardo van het type R153.
85 pk 1000 tpm. Gewicht ca. 1700 kg.

Volgens het boek Oliemotoren van Noorlander zijn deze motoren ontworpen om niet met water maar met dieselolie gekoeld te worden. De dieselolie werd via een radiateur met lucht of via warmtewisselaar met buitenwater, gekoeld. Voordelen van dit systeem waren geen antivries, geen vervuiling van de koelruimtes en kleine koelruimtes in de cilinderkoppen.

Foto: Jan Meppelink,
23 mei 2007.
(groot formaat)


stork ricardo
Een kijkje op de tuimelaars.
(motorschildje)

Foto: Jan Meppelink,
23 mei 2007.
(groot formaat)


a94
Stork type Ro158k.
Deze motor levert 344pk bij 1000 tpm. De motor is voorzien van oplading met nakoeling.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 2 september 2011.
(Groot formaat)


a93
Stork type Ro158k.

Dit type is pas enige tijd na de R158 op de markt verschenen, het systeem met brandstofkoeling lijkt men verlaten te hebben.  Op de (voor)grond de warmtewisselaars.
De motor stamt uit 1963.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 2 september 2011.
(Groot formaat)


a92
Stork type Ro158k.

Een kijkje op de dubbele koelwaterpomp. Op de achtergrond ziet men de nakoeler voor de inlaatlucht.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 2 september 2011.
(Groot formaat)


a90

Eveneens een Stork Ricardo Ro 158 K. Deze staat in de boeken als 365pk sterk.
Geheel rechts voor ziet men een forse gelijkstroom dynamo.

Foto: Jan Meppelink,
Delft 22 februari 2012.
(Groot formaat)


a89

Stork Ricardo Ro 158 K
De motor van achteraf gezien

Foto: Jan Meppelink,
Delft 22 februari 2012.
(Groot formaat)


a88

Stork Ricardo Ro 158 K
Zo eenvoudig als de ene kant er uit ziet, zo ingewikkeld is de andere zijde.
Helemaal links: de inlaatluchtkoeler en rechts op de voorgrond de koelwaterpompen.

Foto: Jan Meppelink,
Delft 22 februari 2012.
(Groot formaat)


stork motor
Stork type AR21

De Stork Ricardo AR 213 132 pk 620 tpm, bouwjaar 1956.
De motor staat in de Luxe-Motor 'Zuid-Holland' (eig. Scouting Alphen a.d. Rijn).
(schildjes)

E> De motor van slb. 'Marconi'.


Foto: Jan Meppelink,
23 april 2007.
(groot formaat)


a99
In een andere Zuid-Holland staat eveneens een Stork, dit maal een AR215 nr. 8080 uit 1961 , 235pk sterk.

Foto: Jan Meppelink,
Dordrecht 17 mei 2011.
(groot formaat)


a99
Een Stork van het type AR216. De motor levert 282pk bij ca. 480 tpm en stamt uit 1959.
(achteraanzicht)

Foto: René te Pas.
Nijkerk 19 mei 2011.
(Groot formaat)


stork
Een Stork, vermoedelijk type AR214 met nr. 7081 uit 1959.
(schildje + andere foto's)

Foto: Pieter Klein, 24 september 2010.
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(groot formaat)


a97
Stork type BR21

Deze Stork BR218 levert 376pk bij 650 toeren per minuut. De motor weegt 8400 kg en is uitgerust met een Ricardo wervelkamer.
Boring en slag 210 x 300. Bouwjaar 1963 en natuurlijk omkeerbaar.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(Groot formaat)


a96
Stork type BR218

Dit type was vanaf 5 cilinders ook leverbaar met oplading. De BRo215 leverde 320, de zes 384 en de acht 512 pk.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(Groot formaat)


a95
Stork type BR218.

Zoals gebruikelijk bij grote motoren staan de hoge druk brandstofpompen direct bij de bijbehorende cilinder. Bij dit type motor ligt de nokkenas zelfs zo hoog, dat de pompen naast de koppen staan.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(Groot formaat)


a91
Van deze zijde gezien geen opvallend verschil in uiterlijk, toch levert deze DR 216 378pk, tegen de BR 216 282pk.

Foto:  Jan Meppelink,
Hendrik Ido Ambacht 19 februari 2013.
(Groot formaat)


stork
Stork was misschien bekender als bouwer van grote scheepsmotoren voor de zee- en kustvaart.
Hier een motor van 9000pk bij 118 t.p.m.

Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.
(groot formaat)


stork1
De proefstand bij Stork met achteraan een motor van 11.500pk bij 118 omwentelingen per minuut. Niet iets wat men in een binnenvaartschip ooit tegen zal komen.

Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.
(groot formaat)


STW
Stork is ook bekend van hun samenwerking met Werkspoor.

Een 8 cilinder Stork Werkspoor met oplading.
De motor is 1000 pk sterk.

Foto: Jan Meppelink,
Dordrecht 17 mei 2011.
(groot formaat)


swdf240
Een Stork Werkspoordiesel van het type 9FHD240 bouwjaar 1985, 1520 pk bij 825 tpm.

Foto: Jan Meppelink,
21 januari 2011.
(groot formaat)

Naar menu motoren.

top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein