Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Het centraal smeerapparaat


Naar menu motoren.


centraal smeerapparaat
Een centraal smeerapparaat van de tweede generatie, d.w.z. met kijkglaasjes.
   Het apparaat wordt gevuld via de dop (a). De olie komt via een cilindrische zeef (b) in het reservoir (c) waarvan het niveau m.b.v. een peilglas aan de zijkant van het apparaat gecontroleerd kan worden. Dwars door het apparaat loopt een as (d) met evenveel nokken als er plunjers (e) zijn. Met de stelschroef (g) wordt via de aanslag (f) en daarmee de plunjer, die via een beugel tegen de aanslag rust, naar believen een eindje, naar beneden gedraait. Wanneer de as draait, zal de nok de plunjer nog verder naar beneden drukken en de, onder de plunjer aanwezige, olie zal via de uitlaatklep (i) in de smeerleiding (j) terecht komen. Naar mate de aanslag verder naar beneden gedraait wordt zal de beweging van de plunjer en daarmee de olieopbrengst kleiner zijn.

Afbeelding (bewerkt) uit het boek 'Oliemotoren' uitgeverij Born, Assen.
(groot formaat)

Wanneer de nok weer naar boven draait zal de plunjer (door een niet getekende veer) omhoog bewegen. De uitlaatklep sluit zich en via de inlaatklep (h) wordt de in het kanaal (k) bevindende olie aangezogen. Boven de, zich daarin bevindende olie, ontstaat een onderdruk, waardoor de olie vanuit het reservoir, via een leiding (p) door druppelkop (n) en het kijkglaasje (l) aangezogen wordt. De druppelkop is voorzien van een klein tuitje (m) waarvan men de aangezogen olie kan zien druppelen. Wanneer zich te veel olie in het kijkglaasje zou verzamelen, kan men, door het losdraaien van de beluchtingsbout (o) de olie weg laten pompen. Waarna men de beluchtingsbout weer stevig dient aan te draaien.

Aangezien het hele systeem afhankelijk is van de opgebouwde onderdruk moeten zowel de leiding (p) als de beluchtingsschroef, als het kijkglaasje een luchtdichte afsluiting hebben. De kijkglaasjes liggen daarom tussen in ledervet gedrenkte leren ringen opgesloten en het geheel wordt door de druppelkop stevig aangedrukt. Het spreekt voor zich dat bij beschadiging van de ringen of het glaasje, deze ogenblikkelijk vervangen dienden te worden en men diende er dus altijd enige in voorraad te hebben.



kromhout smeerapparaat
Een dergelijk smeerapparaat in volle glorie.
Links het peilglas waarmee de olievoorraad gecontroleerd kan worden. Linksboven de vuldop en onder het apparaat de smeerleidingen, die de olie verder transporteren.

Hasselt (Ov) 28 juli 2007.
(groot formaat)


kijkglaasjes
De kijk- of druppelglaasjes. Bij de eerste en de derde ziet men een druppeltje olie hangen. Het geheel van druppelkop en kijkglaasje noemt men vaak een druppelaar.
Bij de derde en de vierde druppelaar heeft zich duidelijk een klein 'te veel' op de bodem van het glas verzameld.

Hasselt (Ov) 28 juli 2007.
(groot formaat)


smeerapparaat stelbouten
Duidelijk is te zien dat de stelschroeven voor elk smeerpunt verschillend ingesteld staan. Als men goed kijkt ziet men dat de aanslagen vrij zijn van de stelschroeven en dat de plunjers zich dus in een 'benedenstand' bevinden.

Hasselt (Ov) 28 juli 2007.
(groot formaat)


smeerapparaat
Een soortgelijk apparaat.

Aan één zijde van het apparaat komt de as naar buiten. Deze is voorzien van een ratel waarvan de hefboom, via een stangoverbrenging, door een excentrische schijf op de motoras aangedreven wordt. Bij elke omwenteling wordt de as dus een paar 'tandjes' rond gedraait. Tevens is de as voorzien van een slinger waarmee men de motor op het gewenste moment, bijv. voor het starten, van de nodige smeerolie kan voorzien.

Foto: E. Klein (E> Fotosite)
Heerenveen, 30 september 2006.
(groot formaat)


overbrenging centraalsmeerapparaat
De overbrenging.
De stang A is met het excentriek rond de motoras verbonden en zal de hefboom B op en neer laten bewegen. Via as C en stang D wordt daardoor de hefboom E heen en weer bewogen, hetgeen tot gevolg heeft dat de as van het smeerapparaat met kleine slagen rond gedraaid wordt. Hefboom E is voorzien van drie bevestigingpunten voor stang D en kan zodoende op 3 verschillende snelheden de as in het apparaat doen ronddraaien. Bij F de leidingen naar de smeerpunten van deze motor en bij G de luchthelm waterpomp, die door het zelfde excentriek aangedreven wordt.

Foto: E. Klein,
Heerenveen, 30 september 2006.
(groot formaat)


centraal smeerapparaat
Nogmaals een Kromhout smeerapparaat.
De beluchtingsschroeven boven op de druppelkop zijn hier goed te zien.

Foto: 9 september 2002.
(groot formaat)

Naar menu motoren.
top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein