Aanvullingen en correcties zijn welkom.

MTU 12V 2000 scheepsmotor
Naar menu motoren.
Naar deel 2.


c99
MTU staat voor Motoren- und Turbinen-Union Friedrichshafen GmbH

De bakboordzijde van de MTU 12V 2000 in het motorvrachtschip Tunica (1078 ton). Het motorschildje vermeldt 600kW (816pk) bij 1800 rpm. Het is 12 cilinder V motor. Voorzien van oplading en nakoeling.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 23 januari 2013.
(groot formaat)


c98
De stuurboordzijde van deze motor. De motor is opgesteld op rubbers. Daarachter volgt een vast opgestelde keerkoppeling. De nakoeling lijkt in het inlaatspruitstuk verwerkt te zijn.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 23 januari 2013.
(groot formaat)


c97

De ontwikkelingen staan niet stil en ik heb ze helaas niet allemaal kunnen volgen. Daarom kan ik er alleen maar naar gissen wat deze drie 'eenheden' zijn. Ik vermoed dat ze de afvoer van cartergassen, zijnde een mengsel oliedampen en verbrandingsgassen, verzorgen. Via een leiding boven op de motor zijn ze namelijk gekoppeld op de luchtinlaten van de motor.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 23 januari 2013.
(groot formaat)


c96
Hier ziet U rechts de turbo, links het luchtfilter, daartussen een verloop met de aansluiting van de cartergasafvoer (denk ik).

Foto: René te Pas.
Nijkerk 23 januari 2013.
(groot formaat)


c95
Een hydraulische keerkoppeling. Vermoedelijk een Reintjes. Boven op bevindt zich een blok waarmee door electrische bekrachtiging de koppeling geschakeld wordt.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 23 januari 2013.
(groot formaat)


c94
De voorzijde met de hydrauliekpomp. Het heeft er alle schijn van dat hier onlangs iets gemodificeerd is.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 23 januari 2013.
(groot formaat)


c93
De huidige eisen ten aanzien van warmte- en geluidsontwikkeling door motoren hebben duidelijk hun weerslag. De knaldemper evenaart bijna de motor in omvang.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 23 januari 2013.
(groot formaat)


c92
Boven op de motor bevindt zich een stevig dicht geschroevde kast. Gezien het aantal kabels wat daar naar binnen gaat, mag men aannemen dat daarin de nodige electronica ondergebracht is.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 23 januari 2013.
(groot formaat)


a79
De MTU 12V 2000 van het motorvrachtschip Marianne-H uit Dordrecht gezien vanaf bakboord voorzijde. Deze motor heeft als bouwjaar 2005.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 15 mei 2013.
(groot formaat)


a78
De motor gezien vanaf bakboord voor. De luchtfilters zijn in het ooglopend. Tegenwoordig worden er vrij veel luchtfilters gebruikt die omwikkeld zijn met een laag filtermateriaal. Deze laag moet het ergste vuil tegenhouden.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 15 mei 2013.
(groot formaat)


a77
Vliegwielzijde van de motor, welke, zo te zien, gevolgd wordt door een Reintjes keerkoppeling.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 15 mei 2013.
(groot formaat)


a76
Is dit een oliekoeler of iets dergelijks?
Wie weet het? E-mail!

Foto: René te Pas.
Nijkerk 15 mei 2013.
(groot formaat)

Naar deel 2.
Naar menu motoren.


top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein