Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Motorkoeling

Naar menu motoren.


verdampingskoeling
De zogenaamde kookpot werkt met verdampingskoeling. Zolang er genoeg water in de pot zit, zal de 'motor' niet heter dan een graad of 95 kunnen worden.

Hasselt (Ov) 28 juli 2007.
(groot formaat)


omloopkoeling
Deze Bauscher DS10U of een DS15U werkt met omloopkoeling. Het water in een groot vat, hier op de achtergrond te zien, circuleert door de motor en komt dan terug in het vat. De oppervlakte van het vat moet voor de benodigde afkoeling zorgen. Dit systeem wordt voornamelijk voor kleine vermogens gebruikt.

(andere foto's)

Inzender: A. v. Baren.


vliegwielkoeling
Veel hulpmotoren, zoel benzine als diesel, maken gebruik van luchtkoeling.
Deze Briggs & Stratton heeft een koelventilator aan het vliegwiel. Deze vorm van koeling wordt daarom soms vliegwielkoeling genoemd.
Andere foto's.

Foto: F. Logghe, Brugge 11-8-2007.
(groot formaat)


ventilatorkoeling
Een 12 cilinder luchtgekoelde Deutz in een sleepboot genaamd 'Hans'. Deutz is bekend om zijn productie van luchtgekoelde motoren met grote vermogens, wegens de omvang van de luchtkanalen, bij inbouw in een machinekamer, worden deze motoren aan boord van schepen voor namelijk als dekmotor toegepast. De ventilator wordt via V-snaren aangedreven. Men spreekt in zo'n geval een enkele maal van ventilatorkoeling.

Foto: F. Logghe.
(groter formaat)


radiatorkoeling
Een drietal Listers met radiatorkoeling. Een combinatie van omloopkoeling en luchtkoeling. Aan boord van schepen voornamelijk voor dekmotoren toegepast.


Hasselt (Ov) 28 juli 2007.
(groot formaat)


waterpomp met luchthelm
De oudere motoren hadden vaak een aangebouwde plunjerpomp met luchthelm waarmee het buitenwater direct door de motor gepompt werd. Men noemt dit doorstroomkoeling.

(groot formaat)


interkoeling
Moderne motoren maak vaak gebruik van interkoeling. Een vorm van omloopkoeling waarbij het water, door de tussenkomst van een warmtewisselaar, met buitenwater gekoeld wordt.
Het dikke cilindervormige deel hier in de foto is de warmtewisselaar voor de motor (de motorkoeler), de dunne is de oliekoeler van de keerkoppeling, waarin de keerkoppelingolie gekoeld wordt.


Foto: A. Mud, Leeuwarden.
(groot formaat)


expansievat
Interkoeling vereist een buitenwaterpomp, een reinwaterpomp en een expansievat.
De buitenwaterpomp (beneden aan met de wit gestreepte slang eraan) is in dit geval een impellorpomp.
De reinwater of circulatiepomp (alleen de poelie, midden onder het expansievat is te zien) is meestal een centrifugaalpomp, die deels in het motorblok ingebouwd is.
Bovenop het expansievat, dat bij sommige motoren ééngeheel vormt met de motorkoeler.

Foto: A. Mud, Leeuwarden.
(groot formaat)


centrifugaalpomp
Deze en soortgelijke centrifugaalpompen werden eveneens veel toegepast als buitenwaterpomp bij moderne motoren. Tegenover het bezwaar dat ze niet zelfaanzuigend zijn, vaak zijn ze daarom voorzien van een klep in de zuigleiding en een vulmogelijkheid op de bovenzijde, staat een eenvoudig onderhoud en weinig slijtage.
Een bekende fabrikant was van dit soort pompen was Stork.

Foto: F. Logghe, 27-9-07.
(groot formaat)


bunkoeler
In plaats van door een warmtewisselaar kan men het motorwater ook door een bundel pijpen, die in directe verbinding met het buiten water staan laten stromen.
Veel gebruikt zijn de zogenaamde bun of beunkoelers.
(meer foto's)

Foto: F. Logghe,
Antwerpen 27-1-08.
(groot formaat)


vlakkoeling
Een variant op de bunkoeler is een uitwendige koeling, die, afhankelijk van de plaats, kielkoeling, vlakkoeling of kimkoeling genoemd wordt.

Naar menu motoren.


top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein