Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Enterprise motoreN


Naar menu motoren.



z6
Enterprise motoren zijn vooral bekend als voortstuwingsbron in de zogenaamde Franse motors. De gebruikte motoren waren van het type DMG 36, waren 480 pk sterk, draaiden 400 toeren per minuut en wogen tegen de twintig ton.

Foto; René te Pas,
Nijkerk 6 oktober 2011.
(groot formaat)


z10
De motoren waren orgineel voorzien van een Elliot uitlaatgasturbine. Deze werd later vervangen, maar het is mij niet bekend door welk fabrikaat
De motoren zijn direct omkeerbare 4 takt dieselmotoren en maken gebruik van een luchtstartinrichting.

Foto; René te Pas,
Nijkerk 6 oktober 2011.
(groot formaat)


z5
De brandstof voorziening gebeurt, zoals gebruikelijk bij omkeerbare motoren, middels afzonderlijke brandstofpompen welke direct boven de nokkenas geplaatst zijn.


Foto; René te Pas,
Nijkerk 6 oktober 2011.
(groot formaat)


z8
Oorspronkelijk waren de Enterprise motoren voorzien van een watergekoelde uitlaat, maar later is men overgestapt op een droge uitlaat.

Foto; René te Pas,
Nijkerk 6 oktober 2011.
(groot formaat)


z4
De machines werden in de USA gebouwd. De Biesbosch verzorgde de inbouw in de door haar gebouwde Franse motors. Ook de onderdelenvoorziening, reparatie en revisie liep via De Biesbosch.
(meer foto's van deze motor)

Foto; René te Pas,
Nijkerk 6 oktober 2011.
(groot formaat)


z2
De schepen waren voorzien van electrische installatie welke op 110 volt gelijkspanning werkte. Deze installatie maakte het mogelijk bepaalde 'normale' electrische apparaten van Amerikaanse makelij te gebruiken.
De electrische energie werd verzorgd door twee dynamo's. Via de hoofdmotor werd een dynamo van 7500 W aangedreven. De hulpset, eerst uitgerust met een Hercules, later met een Samofa diesel, was voorzien van een 1000W dynamo.

Foto; René te Pas,
Nijkerk 6 oktober 2011.
(groot formaat)


vdz3
Een Enterprise van het type DMG 8 uit 1942. Deze motor levert zonder turbo 500 pk bij 400.
Volgens de informatie van een bedrijf wat krukassen slijpt, heeft deze motor in een Landingsvaartuig dat aan de invasie op Normandie meegedaan heeft, gestaan.
In 1954 werd de motor in de Zagri 4 geplaatst.


Inzender: H. van der Ziel, Hattem
(groot formaat)


vdz2
Van 1982 tot 1989 voer de Zagri 4 onder de naam 'Stad Hattem' en was H. van der Ziel de eigenaar. Hij vertelt over de Enterprise:"
Ik heb met de motor weinig problemen gehad, alleen 2x een paar drijfstanglagers die er waren uitgelopen en bij heel warm weer wouden de startkleppen wel eens blijven hangen maar daar waren we op laatst al op in gespeeld wat er dan moest gebeuren".

Inzender: H. van der Ziel, Hattem
(groot formaat)


vdz1

Een Enterprise DMG 8 met turbo. Deze motor levert 700 pk bij 400 tpm.

Inzender: H. van der Ziel, Hattem
(groot formaat)

Naar menu motoren.

top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein