Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Deutz 545 motoreN



Naar menu motoren.


a69
De bedieningszijde van een Deutz RV 6M 545.
Deze motor zonder turbo levert 450 pk.
Op de voorgrond een Bosch druksmeerapparaat, welk sprekend lijkt op die, welke van IVO, fabrikaat Joseph Vögele.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 11 april 2012.
(Groot formaat)



a68
Deutz RV 6M 545
De machinekamer van het mvs Orion waar in deze prachtige Deutz staat biedt niet veel ruimte voor mooie overzicht foto's, tenzij men van boven af fotografeert.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 11 april 2012.
(Groot formaat)



a67
Deutz RV 6M 545
Wie bij stationair draaiende motor eenmaal de ritmische dans der tuimelaars gezien en de begeleidende muziek der stampende cilinders gehoord heeft, kan zich geen mooier en rustgevender geluid voorstellen.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 11 april 2012.
(Groot formaat)



a65
Een probleem wat men heden ten dage niet meer lijkt te kennen: een motor die hoger is dan de machinekamer. De oplossing daarvoor was de machinekamerschacht of bij één of twee cilindermotoren een kist of kast in de roef.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 11 april 2012.
(Groot formaat)



a45
Deutz RBV 6M 545.
In schepen krijgt men zelden een motor van dit formaat ten voeten uit voor de lens. Een museum biedt een unieke kans zoiets uitgebreid te fotograferen. Het vervult mij echter ook met enige weemoed dat zulke motoren inmiddels museumstukken zijn.

Foto: Pieter Klein,
Baasrode, 19 oktober 2014.
(Groot formaat)


a46
Deutz RBV 6M 545.
Deze omkeerbare motor met turbo en nakoeling levert 800 pk bij 380 toeren.

Helaas bleek dat ook hier te weinig ruimte aan de voorzijde van de motor vrij gelaten was. Ik zal trouwens eens een handleiding op de kop moeten tikken om te weten wat er zoal op de voorzijde van de motor gemonteerd is.
In ieder geval hebben de oliekoeler en de waterpompen daar een plaatsje gekregen.

Foto: Pieter Klein,
Baasrode, 19 oktober 2014.
(Groot formaat)


a44
Deutz RBV 6M 545.
Aan de vliegwielzijde van de motor, wat bij dit type ook de aandrijfzijde is, bevinden zich de bedieningsorganen. Met de bovenste handel kiest men de draairichting; de onderste handel kent, van boven naar beneden, de standen 'bedrijf', 'stoppen' en 'starten'. Een beetje merkwaardig daarbij is dat men na het starten (op lucht), door de stopstand heen moet om op normaal bedrijf over te schakelen.

Foto: Pieter Klein,
Baasrode, 19 oktober 2014.
(Groot formaat)


a43
Deutz RBV 6M 545.
Rechts van de bedieningshandels bevindt zich de toerentalverstelinrichting zoals dat zo mooi heet.


Foto: Pieter Klein,
Baasrode, 19 oktober 2014.
(Groot formaat)



deutz/495rv6m536a.jpg
De tijd dat men machinekamerpersoneel en een scheepstelegraaf had, zijn voorbij.
Met behulp van een stangensysteem zijn de functies echter ook direct van uit de stuurhut te bedienen.
Hier een voorbeeld van een 536 met een dergelijk stangensysteem.

Inzender: Berrie van Roest.
(Groter formaat)



a39
Voor de bediening van het geheel had Deutz zich deze console gedacht.
Wel even wat anders dan de joysticks die men tegenwoordig voor dit soort fucties gebruikt.

Foto: Pieter Klein,
Baasrode, 19 oktober 2014.
(Groot formaat)


a41
Dit lijkt sterk op de originele pneumatische en hydraulische bediening die door Deutz geleverd werd. De toerentalverstelling geschied hydraulisch, de rest pneumatisch.
(Model 8 M 545)

Foto: René te Pas,
Nijkerk 4 mei 2011.
(Andere uitsnede groot)




a72
Deutz RBV 6M 545.
Hier lijken alle functies hydraulisch bediend te worden. Ook voor de toerental verstelling is een ander systeem dan dat van Deutz gekozen.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 10 april 2012.
(Groot formaat)



a42
Bij deze 6M 545 is de afstandsbediening-aanpassing voor de toerentalverstelling duidelijk te zien. Op de voorgrond ziet men de brandstofpomp. Bij dit type motor verstelt men, bij het omkeren, niet de inspuitvolgorde van de cilinders, doch de volgorde waarin de in- en uitlaatkleppen geopend en gesloten worden. Hiertoe wordt de gehele nokkenas, die dus voorzien is van een dubbel aantal nokken, verschoven.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 4 oktober 2012.
(Groot formaat)



a40
Deutz RBV 6M 545.
Direct tegen de achterzijde van de bedieningseenheid zijn de tachometer en de dynamo gemonteerd. Een markering op de toerentalmeter geeft aan dat het minimale belaste toerental, bij een omkeerbare motor is dat dus het stationaire toerental, niet lager dan 120 omwentelingen per minuut mag bedragen.

Foto: Pieter Klein,
Baasrode, 19 oktober 2014.
(Groot formaat)


a38
Deutz RBV 6M 545.
Het instrumenten 'paneel' met koelwater-, smeerolie- en verbrandingslucht-drukmeters.
De meters bevinden zich tussen de bedieningsinrichting en de brandstofpompen.
Bovenop de motor bevinden zich dan nog per cilinder een uitlaatgastemperatuurmeter en een koelwatertemperatuurmeter.


Foto: Pieter Klein,
Baasrode, 19 oktober 2014.
(Groot formaat)


a37
Deutz RBV 6M 545. Een druksmeerapparaat fabrikaat Joseph Vögele, Mannheim.
Het lijkt veel op een centraalsmeerapparaat maar in tegenstelling daarmee perst het druksmeerapparaat de olie door de leidinkjes. Bij het centraalsmeerapparaat is het meer de zwaartekracht die de olie door de leidingen voert.
De 545 beschikt weliswaar over circulatiesmering maar elke cilinder/zuiger wordt middels dit apparaat op twee punten van schone smeerolie voorzien.

Foto: Pieter Klein,
Baasrode, 19 oktober 2014.
(Groot formaat)


a36
Deutz RBV 6M 545
Links de luchtfilter voor de turbo-laadcompressor, rechts de nakoeler die de gecomprimeerde lucht koelt.

Foto: Pieter Klein,
Baasrode, 19 oktober 2014.
(Groot formaat)


a35
Deutz RBV 6M 545.
Een Brown-Boveri turbo-laadcompressor. De linkerhelft vormt de uitlaatgasturbine, de rechterhelft de luchtpomp en het luchtfilter.

Foto: Pieter Klein,
Baasrode, 19 oktober 2014.
(Groot formaat)


a71
Deutz RBV 6M 545
Met als bouwjaar 1959 moet deze motor de nodige bedrijfsuren op zijn naam hebben staan en het lijkt er op als of er nog vele uren kunnen volgen.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 10 april 2012.
(Groot formaat)



a70
Deutz RBV 6M 545
Links de brandstofpompen, rechts het druksmeerapparaat.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 10 april 2012.
(Groot formaat)



a92
De Deutz RV 8M 545 uit het mvs Jannelien.
De motor levert 660 pk bij 380 tpm. De motor is direct omkeerbaar en heeft geen turbo. De motor is inmiddels een halve eeuw oud en ook deze ziet er uit alsof hij de eeuw wel vol kan maken.
Stuurboord-vooraanzicht.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 7 mei 2011.
(groot formaat)


a91
Het bakboordachteraanzicht van de Deutz RV8M 545.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 7 mei 2011.
(groot formaat)


a90
Deutz RV 8M 545. Zicht op luchtfilters, tuimelaars en watergekoeld uitlaatspruitstuk met thermometers voor uitlaatgastemperatuur en koelwatertemperatuur per cilinder.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 7 mei 2011.
(groot formaat)


deutz_rbv8m545

De Deutz RBV 8M 545, 1060pk bij 380 tpm. Het zelfde type als hiervoor maar dan met oplading (turbo)
(fragment folder)


Bron: Deutz folder uit de jaren '60 (fragment).
Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.


Naar menu motoren.
top





Statistieken



















v4.0 © P.I.Klein