Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Deutz motoreN


deel 3



Naar menu motoren.


233
Een omkeerbare Deutz RT4M 233. Dit is een tweetakt motor met mechanische blower. Vermogen 250pk bij 500tpm.

Inzender: Gerrit Schut, Tzum
Fragment folder.
(groot formaat)


8m
Een omkeerbare Deutz RT8M 233 in V-vorm, 500pk bij 500tpm. Deze motor is eveneens voorzien van een blower, maar kan daarboven ook nog van een turbo voorzien zijn. De motor levert dan 630 pk'

Inzender: Gerrit Schut, Tzum
Fragment folder.
(groot formaat)

Folder RTM motoren op groot formaat:
blz.1, blz.2, blz.3, blz.4, blz.5, blz.6, blz.7, blz.8, blz.9, blz.10, blz.11, blz.12.


a32
Een Deutz RV6M 345. Van dit type motor zijn er niet veel in omloop geweest. Naar het schijnt bestonden er een 4, 6 en 8 cilinder van respectievelijk circa 380, 400 en 480 pk bij 300 ŕ 330 tpm.

Inzender: Hubert Simons.
(Groot formaat)



a31
De motor in de takels. Het gewicht van deze 6 cilinder bedraagt 12 ton plus nog eens vier ton voor het vliegwiel.

Inzender: Hubert Simons.
(Groot formaat)



a76
Dit is een motor van het type 413 zonder oplading, dus zou het een  F12L 413 moeten zijn. De motor is afgesteld op circa 205 pk bij 1800 tpm.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 18 november 2011.
(Groot formaat)



a75

De aanvoer van koel- en verbrandingslucht geschied door roosters in de zijwanden van de machinekamer. Links boven zit men de luchtinlaten. De rookgassen worden naar de kast helemaal achter in beeld gevoerd. De warme lucht gaat via schachten aan de zijkanten van de motor, onder de machinekamervloer door naar achter en daar door kokers omhoog.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 18 november 2011.
(Groot formaat)



deutz_bt12m420
De Deutz BT12M 420, 800pk bij 1200 tpm. Een twee-takt motor met spoelpomp en uitlaatgascompressor.
De lage bouw van deze V-motor wordt door deze turbo met nakoeler te niet gedaan.

Bron: Deutz folder uit de jaren '60 (fragment).
Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.


sam117
Een 4 SAM 517 (SA4M 517), bouwjaar 1956.
70pk bij 1200 tpm.
(andere foto + informatie)
(foto keerkoppeling)

(groot formaat)


deutz
Tekening van de Deutz SA6M 517 met Reintjes keerkoppeling. In de binnenvaart staat deze motor bekend als de 116pk Klöckner Deutz.
De motor levert dit vermogen bij 1350 tpm.
(Opengewerkte FA6M 517)

Bron: Oliemotoren, Uitg. Born, Assen.
(Groot formaat)






a61
Een 8 cilinder Deutz 517 met verchroomd kleppendeksel en orginele luchtfilters. Deze uitvoering levert 155pk continu bij 1350 omwentelingen per minuut.
(meer foto's)

Foto: René te Pas,
Nijkerk 7 september 2013
(Groot formaat)


525
Een omkeerbare Deutz RT4M 525 in V-vorm, 250pk bij 750tpm. De motoren zijn voorzien van een mechanische spoelpomp.
Fragment folder. (folder bij de rt8m 233)

Inzender: Gerrit Schut, Tzum
(groot formaat)


a6m528
De Deutz AM528 werd geleverd in 3, 4, 6 en 8 cilinder uitvoering; resp. 140, 190, 290 en 390  pk sterk. De 6 en 8 cilinder waren ook leverbaar met oplading en waren resp. 460 en 620 pk. Dit alles bij 750 tpm.
Hier de BA6M 528 460pk 750 tpm.
De productiejaren van dit type liepen van 1958-1985 waarin er uitvoeringen wegvielen en bijkwamen. Ondertussen werden de motoren verbeterd waardoor de toerentallen en de vermogens hoger kwamen te liggen.

(Folderblad; ander blad op groot formaat, ander folder fragment)
Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.
(groot formaat)


a85
Deutz BA8M 528. Deze acht cilinder in lijn met oplading levert 620 pk bij 750 toeren per minuut. Dit juweeltje staat in het motorvrachtschip Rolf, 995 ton groot.
(andere foto's)

Foto: René te Pas,
Nijkerk, 1 maart 2012.
(groot formaat)


on
Een Deutz BA12M 528. Deze motor zou tussen de 930 pk en 1050 pk bij 900 toeren moeten kunnen leveren. Het is een motor met V opstelling. De motor staat hier in een tijdelijke opstelling in een werkplaats.

Bron: Deutz folder uit de jaren '60 (fragment).
Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.
(groot formaat)


Naar menu motoren.
top





Statistieken

 


















v4.0 © P.I.Klein