Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Deutz motoreN


deel 2



Naar menu motoren.


deutz
Een Deutz één cilinder in stationaire uitvoering. Het is een CM216 of een CM218, 8 a 10pk ongeveer 500 tpm en gebouwd tussen 1911 en 1923.
Het onderscheid tussen stationaire motoren en scheepsmotoren is vaak het beste zichtbaar aan het vliegwiel. Scheepsmotoren gebruiken meestal een, naar verhouding,  kleiner zwaarder vliegwiel.
(Andere foto)

Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(groot formaat)


a52
Een één-cilinder Deutzmotor. Geen idee welk type dit kan zijn, maar het motorplaatje tegen de fundatie oogt moderner dan de motor zelf.

Foto: Kor Vos.
Bremerhaven 10-9-2013.
(groot formaat)


a47
Deutz heeft ook gloeikopmotoren gebouwd. Men ziet ze echter weinig.
Deze motoren droegen de type aanduiding RM en MOR. Nadere gegevens ontbreken nog.


Afbeelding: Oliemotoren, C. Noorlander, uitgeverij Born, Assen.




deutz postb
Deutz type PME 117.
Vermogen ca. 6 PK bij 500 t.p.m.
Bouwjaar 1927.
Het vaartuig in kwestie is een voormalige postboot uit de Biesbosch.
Alhoewel mooi blauw geschilderd geldt dit volgens sommige bronnen niet als een 'Blauwe Deutz'. (Andere afbeelding)
AE> Kustvaartforum.

Foto: Pieter Klein.
(iets groter formaat)


deutz
Deze Deutz met motornr. 294 levert 5pk bij 500 tpm. het kan daarom weinig anders dan ook een PME 117 zijn. Een onderhoudsoverzicht is op de knalpot bevestigd [A>].
Ook deze diesel is mooi blauw geschilderd, maar ook dit is geen 'Blauwe Deutz'.

Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(groot formaat)


deutz
Een ééncilinder Deutz met aangebouwde keerkoppeling.  Deze motor heeft circulatiesmering en is waarschijnlijk een OME122. Beter bekend als de 'Blauwe Deutz'.
De Blauwe Deutz is de eerste Deutz-motor met circulatiesmering. Dien ten gevolge vertoonden de uitlaatgassen een vrij sterke blauwe waas, zegt men. De motor bezat een voorkamer en moest met lontjes (Glimmpapier) gestart worden. De inspuitdruk bedroeg 75-80 atm. Het was een 2-takt motor met spoelpomp.
De motoren konden voorzien zijn van een luchtstart inrichting.
Toerentallen zijn helaas niet met zekerheid bekend. Geruchten stellen 500-750 tpm.

Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(groot formaat)

Types, hun uitvoering en het vermogen in PK's.
OM
E(ins)
Z(wei)
D(rei)
V(ier)
117
12
24
-
-
122
22
44
-
-
125
-
55
-
-
130
-
75
110
130
Bron: Gert Schouwstra, Sneek.
Vermoedelijk gaat het om het continu-vermogen bij 500 tpm.
Het maximale vermogen zou bijna 50% hoger en bij 800 tpm. liggen.


deutz
Tekening van de compressorloze twee-takt Deutz van het type OMZ130. Eveneens een 'Blauwe Deutz'.
De boven helft van het carter en de cilinder vormen één geheel, maar men kent nog wel gescheiden cilinders. Andere uitvoeringen tonen echter gescheiden cilinders op een carter bovenhelft die voor meerdere cilinders bestemd is.

Fragment instuctieboekje
Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.
(Volledige pagina op groot formaat)


deutz
Een twee cilinder Deutz van het type OMZ 122. Bij dit exemplaar ontbreekt echter de carterontluchting die bij de OME hierboven wel, maar ook bij de OMZ hierboven niet te zien is.

Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(groot formaat)


a34
Ook dit is waarschijnlijk een OMZ. Duidelijk is de zuiger van de spoelpomp te zien. Deze motor is, gezien de twee pompen hier aan de voorzijde bestemd voor scheepsgebruik.

Foto: Pieter Klein, 23 februari 2010,
Scheepvaartmuseum Duisburg.
(groot formaat)


db
Een verdieselde Deutz-Bronsmotor.
Helaas geen type bekend.
(andere foto)

Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(groot formaat)


terra nova

Een 4 cilinder Deutz in het ruim van de Terra Nova van de LVBHB.
Vermoedelijk een VM245 uit 1930, 240 pk, maar eigenlijk 50 pk per cilinder.
(andere foto)
(foto keerkoppeling)

(groot formaat)


phoenix
Een Deutz  VM 145, 100pk 300omw/min uit 1924.  De motor staat in de sleepboot genaamd 'Phoenix'.

Met dank aan W. Bijlsma voor de informatie.
Foto: F. Logghe
(groter formaat)


folder
Natuurlijk moest het product onder de aandacht van de schippers gebracht worden. Daartoe werden door Deutz diverse folders uitgegeven [A>].

Bron: Deutz folder uit de jaren '60.
Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.
(groot formaat)


deutz_bv6m358
De Deutz BV6M 358, 1500pk bij 300 tpm.
De Deutz RBV6M 358 is de zelfde motor maar dan omkeerbaar.
(fragment folder)


Bron: Deutz folder uit de jaren '60 (fragment).
Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.



deutz_bv8m366
Deutz BV 8 M 366, 2000pk bij 275 tpm.
De Deutz RBV8M 366 is de zelfde motor maar dan omkeerbaar.
(folder fragment)



Bron: Deutz folder uit de jaren '60 (fragment).
Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.


Naar menu motoren.
top





Statistieken
































v4.0 © P.I.Klein