Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Plakboek: Deutz motoren
deel 2
Naar menu motoren.


handleiding
De knalpot is nu niet echt de eerste plaats waar ik de onderhoudsinstructies van een motor zou zoeken. Bij Deutz denken ze daar anders over.

Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(groot formaat)


db
Een verdieselde Deutz-Bronsmotor.

Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(groot formaat)


sam517
Deutz SAM 517
Naar men zegt is de SAM 517 serie kort voor WOII ontwikkeld en waren ze tot in de jaren '70 nog verkrijbaar. Een Reintjes keerkoppeling scheen bij deze motoren zo'n beetje standaard te zijn.

De 4 cilinder leverde 70 pk bij 1200 toeren en woog bijna 1000 kg ex. en 1450 kg met kk.. (andere foto)

De 6 cylinder is de beroemde '116 pk Deutz' (1350 tpm, 1800kg met kk.), onder schippers ook wel bekend als 'de Klöckner Deutz'.

De 8 cilinder (net zoals de 4 cilinder vrij zeldzaam) was 155pk bij 1350 tpm. (2300 kg met kk) De  8 cilinder was ook met oplading verkrijgbaar en was dan 230pk en 300 kg zwaarder.

Helemaal links onder de flexibele koppeling.

(groter formaat)


fa6m
De motoren van het type AM517 waren inprincipe allen gelijk. Losse componenten maakten de motoren geschikt voor het gebruik in schepen, vrachtwagens, smalspoorlocomotieven, enz.
De 8 cilinder werd ook met drukvulling geleverd, terwijl de 4 cilinder (in scheepsuitvoering) in verband met het ontbreken van een 'slingerdemper' niet meer dan 1200 in plaats van de gebruikelijke 1350 toeren per minuut  mocht draaien.

Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.
(Groot formaat)


a60
De uitlaatzijde van een SA8M517. Deze motor beschikt over een watergekoeld, gietijzeren, uitlaatspruitstuk.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 7 september 2013
(Groot formaat)


a59
Het koelwaterspruitstuk bestaat uit drie delen een deel met 5, een deel met 2 en een deel met 1 aansluiting. Voor de SA6M werd het tweede stukje weggelaten.
(keerkoppeling van deze motor)

Foto: René te Pas,
Nijkerk 7 september 2013
(Groot formaat)


99
De cilinderkoppen van een Deutz VM.
(andere foto)

(groot formaat)


deutz_a6m528

De Deutz A6M 528.
(fragment folder)

Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.


Naar menu motoren.
top





Statistieken

 















v4.0 © P.I.Klein