Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Anglo-Belgian Company
deel 1

E>
website A.B.C.
Naar menu motoren.


abc1
Een oude twee cilinder, 2 takt, ABC voorkamer diesel van het type 2DMZ .
Vermogen 34pk bij 500 tpm. Gewicht: 1700kg
Afm.: l x b x h: 1930 x 460 x 1090 mm.
Sinds 1924 in als 1, 2 en 3 cilinder voor scheeps en stationair gebruik in productie.
De keerkoppeling is eveneens van ABC.
(andere foto)

Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(groot formaat)


abc2
Een twee cilinder ABC gloeikopmotor. Type 2GM, 60pk, 380-400tpm.
Boring x slag: 260 x 300 mm, netto gew. 4170 kg., afm. l x b x h: 2800 x 1200 x 1600 mm. gebouwd te Gent
Vanaf 1914, in 1, 2 en 3 cil. uitvoering voor scheeps en stationnair gebruik gebouwd.
De mechanische keerkoppeling is een GLAN; een afkorting van G. Landrieu, Gent.
(andere foto)


Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(groot formaat)


abc
De betere motor voor een schip is volgens mij toch wel de Belgische ABC motor met hoofdfabriek in Gent.

(Foto en tekst: F. Logghe.)

(groter formaat)


has1
Een A.B.C. 3 MDU, 165 pk, 560 t.p.m.
Meer foto's

28 juli 2007 Hasselt (Ov)
(groot formaat)


mdu4
Vermoedelijk een ABC 4MDU.
220 pk, 560 tpm en bijna 7 ton zwaar!

Bron: Oliemotoren, 5de druk, uitg. Born.
(groot formaat)

Naar menu motoren.
top





Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein