Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Toebehoren ankergerei
Deel 1
Naar deel 2.


schalmvork
Een schalmvork.
In de binnenvaart ook kettingstopper genoemd.


kopbak detail
Het voordek van een kopbak (foto) met een kettingstopper op de kettingkluis.
Tussen het lier en de kettingkluis een extra rol waarmee voorkomen wordt dat de ketting gaat 'dansen', waardoor deze zich, tijdens het hiewen, uit de nesten zou kunnen werken.

Foto: Leo Schuitemaker,
Volkeraksluizen, 19-4-2007.
(groter formaat)


dekstopprt

Tussen lier en kettingkluis: een dek- of boegstopper.

Veel kleine vaartuigen gebruiken ankerlieren uit de watersportbranche. Dit is een modern pomplier.

(iets groter formaat)


rdeks
De kettingkluis van dit ankerlier is afgedekt met een rattendeksel.
Tegen het bakboordsschild van het lier staat een handspaak of dekstopper.


(iets groter formaat)


hv
Een rattendelsel, welke eventueel ook als kettingstopper gebruikt kan worden.

Foto: A. Visser, 16 november 2007.
(groot formaat)


hv3
Een kettingstopper of kettinggrendel, die men rond 1900, in diverse uitvoeringen, op zeer veel schepen kon vinden.
Wanneer het ankerlier in rust was, kon men met een hefboom de pal tegen de ketting drukken. Daarna loste men de vang een beetje, zodat de ketting zich zelf klemtrok tussen de kettingpijp en de pal.
Wilde men de zaak weer los hebben dan moest men de ketting een tandje inhieuwen en viel de pal terug.

Foto: A. Visser, 16 november 2007.
(groot formaat)


hv4
Hier ziet men het geheel van opzij.

Alhoewel insiders het er niet mee eens zijn, is de juiste benaming volgens mij: kettinggrendel of dekstopper.

Foto: A. Visser, 16 november 2007.
(groot formaat)

Naar deel 2.

top




Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein