Aanvullingen en correcties zijn welkom.

oliebadAnkerlieren

Naar menu ankergerei.


ankerlier maja

OLIEBAD-ANKERLIER

  1. Verhaalkop.
  2. Handel waarmee de klauwkoppeling voor verhaalkop bediend wordt..
  3. Vang, remband. Tussen de stang van de koppeling en de vang is met enige moeite de nestenschijf te zien.
  4. As voor handslinger.
  5. Ganghandel enkel-dubbelwerk.
  6. Spindels van vang.
  7. Omschakelen hand-motoraandrijving.
  8. Aandrijfpoelie, met rechts, aan de voorzijde van de kast, de handel voor bakboord - stuurboord sectie.
  9. Motorkast.
  10. Wrijfhout.
Foto: B v. Roest.


ankerlier maja
De ankerlier vanuit een andere hoek.

Foto: Berrie van Roest.
(groter formaat)


anker/495ankerlier_vlet.jpg
'Klein' electrisch ankerlier.
  1. Kluisbaard.
  2. Kettingkluis.
  3. Ankerwartel
  4. Spaakmoer.
  5. Nestenschijf met ankerketting.
  6. Spindel van vang.
  7. Koppeling.
  8. Omschakelen hand-electrisch.
  9. handspaak?
  10. Bolderkast.
  11. Verschansing (boeisel).
  12. Relingijzer (podeksel).
  13. Bolders.
Foto: B.v.Roest.
(groter formaat)


ankerlier

Het ankerliertje van ms Siege.
De dekstopper/boegstopper is weggenomen.

Foto: Pieter Klein,
Harlingen 29 mei 2010.
(groot formaat)


kettingpijp
Het ankerlier op een duizendtonner. Onder de vang is nog net zichtbaar hoe de ketting in de kettingpijp, dat witte kokertje, verdwijnt.

Foto: B van Roest, Schoonhoven.
(Groot formaat)


ankerlier
De andere kant. Hier ziet men de ketting in de KETTINGKLUIS verdwijnen. Ook duidelijk zichtbaar is de spaakmoer.

Foto; B. v. Roest, Schoonhoven.
(Groot formaat)


ankerlier
De ankerlier van het Roemeense vrachtschip Athena (scheepsportret) bestaat uit twee, aan elkaar gekoppelde, ankerlieren met daartussen een verhaallier; het geheel wordt door een forse electromotor aangedreven. Of hier nog echt sprake is van een oliebadlier is me niet duidelijk. Op het neusje een flinke schijf voor de geleiding van de tros.

Foto: Leo Schuitemaker,
Volkeraksluizen, 12 juli 2008.
(groot formaat)


lier
één der achterankerlieren van hetzelfde schip. Te zien is dat de ankerketting uit damketting bestaat.

Foto: Leo Schuitemaker,
Volkeraksluizen, 12 juli 2008.
(groot formaat)


ankerlier
ms Schuitengat.

De stuurboordshelft van de ankerlier, compleet met dekstopper/boegstopper. Naast de kettingkluis ligt een deksel dat een beetje te ruim is om als rattendeksel te kunnen fungeren.

Foto: Pieter Klein,
Harlingen 29 mei 2010.
(groot formaat)


ankelier sls Anne-m
Het sleepschip Anne-M [schepen-DB] beschikt over een fors ankerlier, dat via een beetje vreemde overbrenging, door een hulpmotor aangedreven wordt. Ook hier wordt gebruik gemaakt van damketting.

Foto: Leo Schuitemaker,
Volkeraksluizen, 27 juli 2008.
(groot formaat)


173ls
Naast de motorkist met de ankerliermotor zit de kast waarin een koppelingsmechanisme ingebouwd is.

Foto: Leo Schuitemaker,
Volkeraksluizen 27 juli 2008.
(groot formaat)


174ls
Oliebadankerlieren moeten horizontaal opgesteld worden. Er moet dus een passende fundatie gemaakt worden. Bij de oude handlieren had men dat probleem niet. Die stonden direct op het dek.

Foto: Leo Schuitemaker,
Volkeraksluizen 27 juli 2008.
(groot formaat)


a99
Dit lier schijnt meer bedoeld te zijn voor een aangeflenste (electro)motor dan voor een systeem als dit. Er zijn tenminste twee extra lagers geplaatst. De functie van het 'kastje' is mij onbekend.

Foto: Leo Schuitemaker,
Volkeraksluizen 27 juli 2008.
(groot formaat)


a97
De lier van het motorvrachtschip Union II met eninummer 8348089 lijkt verhaalkoppen te bezitten die met een kleine hefboom onafhankelijk aan- of afgekoppeld kunnen worden, maar er is nog iets merkwaardigs aan de hand.....

Foto: Leo Schuitemaker,
Moerdijk 15 februari 2007.
(groot formaat)


a98
Dat zwarte ding wat aan de lier bungelt, blijkt  een dieselmotortje, wat er aan vast geflensd is, te zijn. Het moet een flinke toerenmaker zijn, want een gewoon vliegwiel valt er niet te ontdekken.

Foto: Leo Schuitemaker,
Moerdijk 15 februari 2007.
(groot formaat)


ankerlier Kotank 3
Op de Kotank 3 [schepenDB] heeft men het geheel fleurig geschilderd. Dit lier wordt electrisch aangedreven en heeft een trossenhaspel tussen de twee ankerlierhelften.


Foto: Leo Schuitemaker,
Volkeraksluizen, 26 juli 2008.
(groot formaat)


a89
Het voormalige motorvrachtschip Janny-M vormt nu het voorste deel van een koppelverband. De lier van het fabrikaat Liesen lijkt maar net tussen de voorroef en de kettingkluizen te passen.

Foto: Leo Schuitemaker,
Volkeraksluizen 4 augustus 2008.
(groot formaat)


a91
De Liesen ankerlier van mvs Judi; een schip van inmiddels meer dan 1300 ton. De lier is nog uitgerust met een slinger, maar ik vermoed toch dat het op de hand indraaien van het anker niet echt serieus nog in overweging wordt genomen.

Foto: Leo Schuitemaker,
Nijmegen 7 september 2007.
(groot formaat)


a90
De Liesenlier heeft een mooie compacte bouw. Spaakmoeren zie ik niet meer, dus dat scheelt weer aan onderhoud.

Foto: Leo Schuitemaker,
Nijmegen 7 september 2007.
(groot formaat)


a95
Een tijdlang kreeg ik de indruk dat er nog maar weinig geankerd werd en dat ook het verhalen op draden of trossen uit de mode was geraakt. Toch vindt men op moderne schepen de spullen piekfijn in orde en dat zal toch niet voor niets zijn?

Foto: Leo Schuitemaker,
Volkeraksluizen 27 april 2008.
(groot formaat)

Naar menu ankergerei.


top





Statistieken
 















v4.0 P.I.Klein