Aanvullingen en correcties zijn welkom.

'oude' Ankerlieren


Naar menu ankergerei.


dubbelwerks ankerlier
Een dubbel-dubbelwerks ankerlier met strijkrol en draadhaspel.
(I.v.m. de aanwezigheid van een ingangskap naar het vooronder is de linker vang niet aanwezig.)

(Sneekermeer, juni 2000.)
(groter formaat)


a88
Een fors lier voor het achteranker van een sleepschip. De vangen zijn verlengd zodat zowel de vang van de nestenschijf van de ankerketting, als ook de vang voor de draadtrommel van de ankerdavit door het geopende raam van de stuurhut bedienbaar zal zijn. De lier heeft nog wel het jachtwiel, maar is toch voorzien van een motoraandrijving waarvan links in beeld nog een klein stukje te zien is.

Foto: Pieter Klein,
Rotterdam 14 oktober 2014.
(groot formaat)


a87
Een ankerlier waarvan het bovenste deel, in verband met de passage van lage bruggen, afneembaar is gemaakt. Op sommige trajecten was dat zo een regelmaat dat men het bovendeel zelfs scharnierend had gemaakt. Men noemde het dan met recht een klapankerlier.
Aangezien bij het klappen de vang verwijderd moet worden, is een kettinggrendel of tenminste toch een schalmvork of iets dergelijks noodzakelijk.

Foto: Pieter Klein,
Hasselt 28 juli 2007.
(groot formaat)


a86
Ook grotere schepen kampten met te lage bruggen. Dit sleepschip heeft een klapankerlier met scharnier. De winst van het klappen lijkt een beetje verloren te gaan door de stevenbolders. Het zou me echter niet verbazen als deze uitneembaar waren.
Ook dit lier is gemotoriseerd. Gelet op de extra as, met verhaalkoppen, langs de voorzijde, kan men de oorspronkelijke jaagas (aandrijfas), met jachtwiel en slinger, geheel afkoppelen, hetgeen de veiligheid ten goede komt!

Fotograaf en jaartal onbekend.
(groot formaat)


a85
Een niet zo een erg gebruikelijke constructie: een enkelschijfsankerlier met draadtrommel of strijkrol daarnaast. Ook dit lier lijkt deelbaar.

Foto: Pieter Klein,
Leeuwarden 5 juli 2010.
(groot formaat)


a83
Een dubbelschijfsankerlier met slingers en verhaalkoppen. Op de voorgrond de zogenaamde duivelsklauwen. Dit lier is vermoedelijk afkomstig van een baggerwerktuig.

Foto: Pieter Klein,
Sliedrecht 20 oktober 2011.
(groot formaat)


a82
Ankerlier met vier nestenschijven waarvan de twee, die voor de neuringkettingen dienen, buiten de schilden geplaatst zijn.
De kast bovenop herbergt de electromotor die tegenwoordig de aandrijving verzorgd.

Foto: Pieter Klein,
Leeuwarden 21 september 2010.
(groot formaat)


a81
Een veel gebruikte methode om de ankerlier te motoriseren was het gebruik van een kleine benzinemotor, al dan niet met aangebouwde vertraging, in combinatie met een V-snaar die in een groef die in het jachtwiel gemaakt werd, liep. Belangrijk daarbij was dat men de handgreep van het jachtwiel verwijderde en dat men ook aan de andere zijde van de jaagas geen slinger of jachtwiel met handgreep liet zitten.

Foto: Pieter Klein.
Inzet: Fredic Logghe.
(groot formaat)


achterankerlier

draadlier
Een enkel-ankerlier met dubbele pal.
(groot formaat)
Een draadlier kan ook als ankerlier gebruikt worden.
(groter formaat)


nestenschijf
  1. Hoofdtandwiel van de strijkrol.
  2. Schuivend rondsel.
  3. Schuivend deel van de klauwkoppeling.
  4. Vetpotje op het vrije deel van de klauwkoppeling.
  5. Spindel van de vang.
  6. Remband van de vang.
  7. Nestenschijf.
  8. Nesten.
  9. Spaakmoer.

Groter formaat.


aa maja
Een enkel ankerlier, in gebruik als lier voor het achteranker.
  1. As voor slinger.
  2. Hoofdtandwiel.
  3. Nestenschijf met ankerketting.
  4. Remband, (vang).
  5. Spindel van de vang.
  6. Spaakmoer.
  7. Schilden (ankerlierschilden).
  8. Ganghandels.
  9. Kettingpijp.
Foto: B. v.Roest.


anne
De achterankerlier van het sleepschip Anne-M. Aan stuurboordskant lijkt een haspeltje voor een verhaaldraad te zitten.


Foto: Leo Schuitemaker,
Volkeraksluizen 30 juli 2008.
(groot formaat)


anne
Het lijkt er op alsof de ganghandel lang niet gebruikt is

Foto: Leo Schuitemaker,
Volkeraksluizen 30 juli 2008.
(groot formaat)


a94
Het ankerlier op het voordek van de Noortje
(eni nummer 2301509).  Het valt vooral op door de erg ruim opgezette bouwwijze.
De wat modernere lieren onderscheiden zich van de oude door de dikte van de schilden. Bij oude lieren bestaan die uit dunne plaat 3-4 mm die, ondermeer met strips langs de randen, verstevigd zijn. De schilden van nieuwere lieren bestaan uit dikke plaat.

Foto: Leo Schuitemaker,
Oss 7 september 2007.
(groot formaat)


a93
Ondanks de omvang van dit lier is de maat ketting niet echt groot te noemen, ook de vang is nogal smal en de spaakmoer stelt helemaal weinig voor.
De ankerketting ligt slecht in de nestenschijf. Dat is meestal een gevolg van het rekken van de ketting, maar soms ook door slijtage van de ketting of de nesten, danwel alle drie de factoren.

Foto: Leo Schuitemaker,
Oss 7 september 2007.
(groot formaat)


a92
De verhaalkoppen van het ankerlier van  de Noortje.  Voor het verhalen over grotere afstanden zoals dat vroeger wel voorkwam kon men geen zware staaldraden gebruiken. Die zou men niet zover uit kunnen brengen. Er bestond dus ook geen echte noodzaak om grote verhaalkoppen op de lier te plaatsen.

Foto: Leo Schuitemaker,
Oss 7 september 2007.
(groot formaat)


a96
Ook het achterlier van het sleepschip Noortje was voorzien van een mechanische aandrijving. In veel gevallen ziet men bij deze lieren twee pallen. Oorspronkelijk vaak één voor de as en één voor het tandwiel. Later zijn ze vaak gekoppeld.

Foto: Leo Schuitemaker,
Oss 7 september 2007.
(groot formaat)

Naar menu ankergerei.

top





Statistieken
 















v4.0 P.I.Klein