Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Overhalen.



overtoom amsterdam
De Overtoom aan de Schinkel te Amsterdam, midden 17de eeuw. Het vaartuig, een damloper, wordt met handkracht over de dam getrokken. De(ze) Overtoom is namelijk het resultaat van een twist tussen Amsterdam enerzijds en Haarlem en Rijnland anderzijds, waarbij het Amsterdam slechts toegestaan werd om tussen het stadswater en de Kostverlorenvaart een overtoom zonder mechanische hulpmiddelen te hebben. De overhaal op de achtergrond, naar de Slotervaart beschikt echter over een groot formaat windas.
De voorstelling van zaken die Nooms hier geeft, is  ongewoon en betreft misschien een experiment of mogelijk zelfs een fantasie voorstelling. Zonder kaapstanders of windas/rad was het overhalen van een geladen roeiboot namelijk al een kwestie waar meerdere potige mannen een flinke klus aan hadden. Ondanks het gebruik van een takel op het achterschip kan men er aan twijfelen of de aanwezige hoeveelheid mankracht toereikend zal zijn. De staande mast met gehesen spriet roepen eveneens vraagtekens op.
Zie ook blz 22 e.v. van Amsterdam's waterstaat (pdf) [E>]
Ets Reinier Nooms (1623-1667)
(groot formaat)


overhaal
De overhaal in Hoorn bij het Dal. Het gebouw achter de overhaal is het St. Pietershof. Werd bovenstaande overhaal nog met handspaken gedraaid, deze is voorzien van een tredmolen.
E> Meer over 'Hoorn en het binnenwater'


Tekening: Cornelis Pronk, 1727.
(groter formaat)


overtoom Nieuwersluis
De overhaal te Nieuwersluis. Het midden deel is een soort wip. Op de achtergrond een waterstaatswoning. Het vaartuig op de overhaal lijkt op een Hollandse boot.

Herkomst foto >>4a.
(groot formaat)


Bangerter rad
Het Bangerter Rad in de vaarroute Hoorn - Enkhuizen, is weer een overhaal met tredmolen.


Foto uit ca. 1900. Herkomst onbekend.
(groter formaat)



overhaal
Een 'moderne' overhaal te Broek op Langedijk.

Foto ingezonden door Nico Vader, B.o.L.
(groot formaat)

schepenlift overhaal broekerhaven
Één van de weinige schepenliften(2) in Nederland. De liftoverhaal van Broekerhaven. Aan de linker kant is nog net de 'kolk' van de 'lage kant' te zien.

E> Uitgebreide verhandeling met foto's over de overhaal te Broekerhaven.

Foto: Nico Vader, B.o.L.
(groter formaat)

liftoverhaal broekerhaven
Rechts het liftplatform waarmee het scheepje van de ene naar de andere 'kolk' gehesen wordt.

Foto: Nico Vader, B.o.L.
(groter formaat)


kvm la louviere
De scheepsliften bij La Louvière en een Baquet de Charlerois.
De vier hydraulische schepenliften in het kanaal zijn gebouwd tussen 1888 en 1917. Ze overbruggen samen een verval van zo'n 68 meter. Eén lift overbrugt 15,4 meter en de anderen elk 16,93 meter. (Bron: Wikipedia.)

Inzender: 'KvM', beheerder van Spitsen.be.
(groot formaat)

E> Meer overhalen. (karigro.mediazoo.net)
E> Nog meer overhalen + hun geografische ligging en een beschrijving. (poldersporen.nl)
E> Soort gelijke buitenlandse inrichtingen. (Binnenvaart in beeld.)
A> Een hellend vlak in Siberië. (Mini-album; opent in een nieuw venster.)

top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein