Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Cementoverslagschip  ex- stoomsleepboot Fatima

Een bijdrage van F. Logghe.
Foto's tenzij anders vermeld:
F. Logghe; genomen op 7 oktober 2007 te Gent.

Menu scheepsportretten.


fatima
Stoomsleepboot Fatima, ex-Petronella.

Inzender: H. A. Blettner, Rotterdam.

De stoomsleepboot Petronella werd in 1924*, door scheepswerf Holland in Hardinxveld, voor rekening van G. Gommers uit Dordrecht, gebouwd.
Afmetingen: 32.50 x 5.90 x 2.65m.*  Het schip was voorzien van een 500 ipk triple-expansie machine met injectie-condensor. Rond 1950 werd het schip overgenomen door de familie J. v.d. Wijngaarden en herdoopt tot Fatima. In 1952 kwam de boot in bezit van de familie J.A. Blettner. In 1954 werd het schip, bij D. Switser in Katwijk aan Zee, omgebouwd tot motorsleepboot. Ingebouwd werd een 8 cylinder MWM TRH 348 met een vermogen van 1000 pk. Door de verbouwing kwam de diepgang op 2.30 m*. Het schip werd tevens van een straalbuis voorzien, wat een winst van ca. 20% opleverde.
Het schip heeft daarna de grootste tijd bij de "Schweizerische Reederij" gevaren en werd in 1972 verkocht aan de famlie A. Goyvearts. Vervolgens is het schip nog een paar maal van eigenaar gewisseld, voordat het de huidige bestemming gekregen heeft.

Gegevens in gezonden door: H. A. Blettner, Rotterdam.

(*De SchepenDB vermeld als afmetingen: 34.64 x 6.22 x 2.07m. ook is er in verschil in jaartallen)



fatima2
Nogmaals de Fatima.

Inzender: H. A. Blettner, Rotterdam.


Fatima
 In 1988 werd het schip verbouwd tot overslagschip.
De Fatima is thans (2007) met een Mercedes 220pk uitgerust.

(groter formaat)


Fatima
Roef en stuurhut.

(groter formaat)


Fatima
Het ankerlier op het voordek.

(groter formaat)


Fatima
Het achterdek van de Fatima. Het koppellier
is waarschijnlijk bedoeld om de, te lossen schepen, stevig langszij te kunnen houden.

(groter formaat)


Fatima
Het werfschild van de scheepswerf Vooruit
op de deur van de machinekamer. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de ombouw tot motorschip.

(groter formaat)


Fatima
De "Aerzen" vacuumpomp. Deze wordt door tussenschakeling van een Twin-disc koppeling, door de hoofdmotor aangedreven.

(groter formaat)


Fatima
Tanks aan boord van de Fatima.

(groter formaat)





Fatima
De hydraulische losarm aan stuurboord.

(groter formaat)


Fatima
De arm aan bakboord en de koppeling van de tanks met de cementsilos aan land.

(groter formaat)


Fatima
De giek, arm? boom?, en de zuigbuis waarmee het cement uit het te lossen schip gezogen wordt.

(groter formaat)


Fatima
De installatie waarmee het cement uit het vrachtschip gezogen wordt, nu in actie.

(groter formaat)

Menu scheepsportretten.

top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein