Aanvullingen en correcties zijn welkom.

 Ex-sleepspits Saint Antoine

Een bijdrage van: F. Logghe.
Foto's: archief F. Logghe.
Met dank aan Alex Quienen, die mij introduceerde in de Binnenvaart en voor de vele tochten die ik mocht bijwonen!

Menu scheepsportretten.


oud
De Saint Antoine is in meer dan één opzicht een bijzonder schip.
Zij was één van de eerste spitsen, die gemotoriseerd werd en wel in 1919.
De laatste keer dat ik dat ik het schip bezocht, in 2004, was deze motor nog steeds operationeel.
Het schip is vrij origineel gebleven en staat op de lijst van te classeren schepen in België.
De Saint Antoine was tevens het eerste binnenschip dat ik leerde kennen en hielp te onderhouden.

Plaats en datum foto: onbekend.
(groter formaat)

Het schip werd in 1910 gebouwd bij de scheepswerven Van Praet-Dansaert te Baasrode. In 1919 werd het schip gemotoriseerd met een kromhout één cilinder gloeikopmotor van 40pk. In de jaren 30 werd een stuurhut bijgebouwd.
Gezien haar leeftijd werd er tijdens de Tweede Wereldoorlog beslist het schip niet om te bouwen tot landingsvaartuig voor de invasie op Engeland.
Na de oorlog voer het schip nog geruime tijd in de beroepsvaart. Nadien deed ze dienst als café bij een brouwerij, hierdoor werd het schip gered van de sloop. Begin jaren 90 kocht een schepenenthousiast het schip en knapte het weer op. In 2004 werd zij van de hand gedaan. Nog twee jaar heeft het schip in Gent gelegen, daarna ben ik het spoor bijster geraakt. Volgens een makelaar zou het schip naar Nederland verkocht zijn.
Inmiddels is het  daar in goede handen terecht gekomen, zoals U op deze site kunt lezen en zien.



te Gent in 2004
De Saint Antoine in het Handelsdok te Gent. Een stad waar veel woonschepen liggen (zie Album).
Voor een evenement dat destijds, 2004, plaatsvond was er op het schip een tijdelijke ingang, bestaande uit scheepsluiken, gebouwd.
Het kleine 'roefje' voor de stuurhut is geen roef, maar een machinekameropbouw.

(groter formaat)


achter
De Saint Antoine te Oudenburg wachtend voor de brug.

(groter formaat)


Konten
Het verschil tussen een kont van een sleepspits (de buitenligger; Saint Antoine uit 1910) en een motorspits (de binnenligger: Derby uit 1957). Er zijn nog mee verschillen op te merken...

(groter formaat)


Nieuwe Vaart
De Saint Antoine aan het begin van de Nieuwe Vaart, wederom met de tijdelijke ingang.

(groter formaat)


Sluis
De Saint Antoine op één van haar laatste tochten, hier in de sluis van Nieuwpoort.

Een opvallend detail: de lichtmast staat niet op het voordek, maar ergens op de luikenkap.
Ook op de eerste foto van deze serie ziet men dat de, toen nog houten, mast op de luikenkap staat.

(groter formaat)


kuisbanken
Deze en de volgende foto tonen de ongebruikelijk manier waarop het schip vaak drooggezet werd.
Gezien de Saint Antoine lange tijd dienst deed als atelierschip in Oostende werd zij vaak droogezet op faciliteiten voor de vissersschepen.
Hier staat ze op de kuisbanken te Nieuwpoort.

(groter formaat)


slipway
Gezien de knik in dit plateau, dat schijnbaar ontworpen is om visserschepen droog te zetten, was het geen eenvoudige zaak de Saint Antoine hier droog te zetten.
De hoogtes van de blokken diende goed berekend te worden, wilde er geen schade aan het vlak toegebracht worden.


(groter formaat)

Naar deel 2.

Menu scheepsportretten.

top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein