Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Motorsleepboot Puma

Een bijdrage van: F. Logghe.
Foto's: F. Logghe, Sluiskil, 27 december 2005
met dank aan Jonathan Smedeman voor de bijkomende foto's.

Menu scheepsportretten.


zij
Al jaren ligt bij het binnenrijden van Sluiskil een zeer verwaarloosde, sleepboot. (
Geen reclame voor het schildersbedrijf, waar het schip bij aangemeerd ligt. Pieter
)
Ondanks de slechte staat van onderhoud blijft het een fraai schip (geen boot!)
Begin 2008 werd het schip verkocht om na een grondige opknapbeurt, vanuit Urk, weer sleepdiensten te gaan verrichten.

(groter formaat)


puma
Het schip, dat voorzien is van een duwsteven, heeft een royale, hoge, roef met een ingang aan dek. De stuurhut is flink breed; de deuren bevinden zich dan ook in de achterzijde.

Afm. 22 x  5.5m.
Gebouwd 1956 bij Nugteren in Irnsum, Nederland
Motor: Brons 6ED van 375 PK bij 320 tpm met motornummer 10206, bouwj. 1956.
Deze motor staat nu in het Mechanisch Erfgoed Centrum  te Dronten. (foto)
SchepenDB.


Foto: Jonathan Smedeman.
(groter formaat)


Machinjekamer
Ook de machinekameropbouw is fors.
Het lijkt erop als het achterste deel later bijgebouwd is. Dat gecombineerd met de aanwezigheid van een lier op het achterdek, twee reddingvlotcontainers en twee lichtmasten doet me vermoeden dat het schip voor een speciaal doel aangepast is, maar ik kan mij daarin natuurlijk vergissen.

(groter formaat)


puma
De achterkant van de machinekameropbouw toont maar liefst drie deuren. De brede beting is uitgerust met een sleephaak, daarachter nog een flinke achterroef en tenslotte het achterdek met een draadlier en een daarop aangepaste sleepbeugel.

Foto: Jonathan Smedeman

(groter formaat)


Kont
Een echte sleepbotenkont. Sterk geveegd, laag op het water, een stevig berghout en een sterk naar binnenvallend hek.
Duidelijk zijn hier het lier en de (te hoge) sleepbeugel te zien.

(groter formaat)

Menu scheepsportretten.

top





Statistieken















v4.0 P.I.Klein