Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Stoomsleepboot Dockyard V

Een bijdrage van F. Logghe.
Foto's, tenzij anders vermeld: F. Logghe.

Menu scheepsportretten.

dockyard 5 Dockyard V met passagiers te Antwerpen. Foto genomen op 30 september 2007.


(groter formaat)

In 1938 werd van gestart gegaan met de bouw van de Dockyard V door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij in Rotterdam voor eigen gebruik/beheer. In 1942 werd het casco tot zinken gebracht. Zij werd na de oorlog in 1946 gelicht en het jaar daarop hersteld en afgewerkt.

Het schip is 25.06m lang, 6.31m breed en heeft een diepgang van 2.90m.
 De stoommachine bestond uit
  •  1 x 2 vuurs Rotterdamsche Droogdok Maatschappij ketel uit 1947. Het verwarmd oppervlak bedraagt 135 m² en de werkdruk is 14 atm.
  • 2 x 2 cilinder gekoppelde Rotterdamsche Droogdok Maatschappij machines nr.256 uit 1947 met een vermogen van 500 ipk bij 200 omwentelingen per minuut.
Sedert 1994 is het schip in het bezit van de Stichting Buitenmuseum Leuvenhaven in Rotterdam.

Het verhaal gaat ook dat er 10 schepen voor Russische rekening besteld waren en dat deze schepen voor het ijsbreken gedurende de lange winters, in de Baltische golf, ingezet zouden worden; daarom zou de schoorsteen halfweg in de stuurhut geplaatst zijn. Het verhaal wil verder nog dat één of meerdere van deze schepen met een besturing aan bak- en aan stuurboord uit gerust waren. (Pieter).

SchepenDB
E> Tugspotters.com
E> Website Dockyard V


dockyard 5
Dockyard V te Antwerpen.
Foto genomen op 30 september 2007.

(groter formaat)


stuurhut dockyard
Stuurhut met schoorsteen. Let op de stoomfluit en het blauw-bord. Foto genomen op 30 september 2007 te Antwerpen.

peilschaal boeg De diepgangschaal op de voorsteven.
Foto genomen in Februari 2004 te Rotterdam.





top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein