Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Documenten e.d., deel 2

Naar deel 1.


olieafgifteboekje

De omslag van een olieafgifteboekje.

Meer foto's van een olie-afgifteboekje.

Inzender: F. Logghe.
(groot formaat)


douanepapier
Een contrôle-middel op het olie- of leugenboek.
"OUZOVD" van het Kustvaartforum schrijft hierover:
Dit moest bij het bunkeren in Duitsland door de olieboer worden ingevuld en afgestempeld. Een blad bleef bij de olieboer en het andere in het boek. Het volgnummer van dit blad moest in het olieboek(Betriebsbuch) met het aantal liters ingevuld worden. Bij de jaarlijkse controle op het Zollamt moest je het hele zooitje inclusief je Genehmigung voorleggen. En als er dan een rekenfout in zat kreeg je op sommige plekken een 'Belehrung' (deze was wel gratis, integenstelling tot die van de WSP). Als je onderweg controle kreeg van de zwarte bende moest het olieboek ook kloppen.

Inzender: F. Logghe.
(groot formaat)


distibutieboekje
Een distributieboekje. De wet mag dan uit 1939 stammen; dit boekje is veel nieuwer, want eind 1973 werd de distributiewet door de 'oliecrisis' weer actueel.
De oliecrisis begon voor de VS op 16 oktober 1973. Het embargo tegen  Nederland werd tussen 23 en 28 oktober van kracht. Op 25 december verzacht de Opec zijn sancties lichtelijk en begin januari 1974 besluit de Opec de olieprijs tijdelijk niet meer te verhogen. Het officiële einde van de crisis is op 17 maart 1974.

Binnenzijde.


Inzender: Matthijs Sandijk.
(groot formaat)


offerte motor
Begroting met betrekking tot het gebruik van een 2 cylinder 36 pk Avance motor.

(groot formaat)
(bladzijde 2 op groot formaat)



a73

a72
Het speciale zwemdiploma voor schippers kinderen.

Inzender: Han Visser.
(bovenste op groter formaat,
onderste op groter formaat)


g9
Bewijs van lidmaatschap van het  "Fonds Groot Schippersgilde"
(meer informatie en afbeeldingen)

Inzender: T. de Hoog, Gouda.
(groot formaat)


letter
De toekenning van de zogenaamde groepsletter [T>] aan het binnenvaartschip Wijka.
(Afbeeldingen 'Groepsletters')


Inzender: H. Visser, Zwolle.
(groot formaat)


st
één van de vele papieren, die het varen in oorlogstijd met zich mee bracht.
(Meer documenten.)

Inzender: T. de Hoog, Gouda.
(groot formaat)


med
De medaille die Pieter Dongelmans, geboren 1858, kreeg voor 40 jaar trouwe dienst als walbaas bij de Stoomboot Onderneming Concordia, Arnhem.
(Diameter 46mm, materiaal brons.)

Inzender: Rob Dongelmans, Rucphen.
(groot formaat)


certificaat mast
Als zeilend bedrijfsvaartuig dient men in het bezit te zijn van diverse certificaten.

Inzender: S. R. M. Chamboné, Loosdrecht.
(groot formaat)

Naar deel 1.

top




Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein