Vergaderstukken


Gepubliceerd: 20-05-2018

Jaarrede 2018

“ Wind en paardenkracht ”…

 

Jaarrede 2018             

 

Geachte leden en aanwezigen,

 

Welkom allemaal bij deze 28e jaarvergadering van vereniging “De Binnenvaart”.

.  .  .  .  .  .  .  .

Een bijzonder hartelijk welkom aan onze ere-leden, onze vrijwilligers, onze ambassadeur, de huidige bestuursleden, regiovertegenwoordigers, genodigden, eventuele partners en de aanwezige pers. En verder iedereen die ik vergeten ben… 😊.

Dames en Heren, wederom een jaar voorbij, en wat voor één? Het begon al gelijk met de première van de film de Passage. Wij stonden met een stand op een strategisch punt nabij de uitgang en hadden over aandacht niets te klagen. Wij zijn de film daarna zeg maar achterna gevaren en hebben op diverse plaatsen in het land ons gezicht laten zien. Dit ging o.a. van Breda naar Zwolle, en Deventer naar Rotterdam. Daarna kwam het treintje van Dordt bij Jos in beeld (U weet wel, zo’n toeristen treintje wat je op veel vakantieplekken ziet rijden), en hij kreeg het voor elkaar dat het begin en eind station bij de Rene Siegfried gerealiseerd werd. (ik hoor het al roepen in dat treintje, Ding dong… “Dames en Heren, halte Rene Siegfried, met mogelijkheid tot overstappen naar de het enigste binnenvaartmuseum in Nederland”!… Ze kregen zelfs direct een eigen oplaad station, zeg maar een walstroom aansluiting, iets waar de vereniging een paar jaar over gedaan heeft! Wij zijn nu bezig met kijken naar de mogelijkheid voor het plaatsen van zonnepanelen zodat het treintje ook nog eens op zonne-energie gaat rijden! Hoe mooi wil je het hebben als Dordt, een vereniging die groene stroom levert aan een toeristen attractie?

Ik zei het al, het enige aan de binnenvaart gewijde museum van Nederland ligt in Dordrecht en daar moet het dus ook blijven. De keuze voor deze stad is logisch en vloeit voort uit het stelsel van rivieren dat Hollands oudste stad omringt. Hier vandaan varen nog steeds schepen naar Antwerpen, Rotterdam, Duitsland, Frankrijk en verder het land én Europa in. Op deze strategische plek, kwam in 2004 ons binnenvaartcentrum in de vorm zoals wij deze nu kennen aan boord van de Rene Siegfried met later de Lashbak. De Rene Siegfried zelf liep in 1963 op ongeveer zijn huidige ligplaats van stapel. Het was destijds één van de sterkste duwboten op de Rijn. In Duitsland fungeerde het eerst zoals wij allemaal weten als museumschiff met restaurant. Totdat enige bevlogen Nederlandse binnenvaart gekken het opkochten. Nu zoveel jaar later wordt een bezoek rijkelijk beloond. Walgasten duiken er in een fascinerende wereld van oud-varensgasten, voornamelijk mannen die in de leeszaal hun portie nostalgie komen snuiven. Gebogen over zwart-wit foto’s en geel geworden vaarkaarten halen ze herinneringen op. Dan verdwijnen ze weer onderdeks voor het plegen van onderhoud aan het schip of het aanvullen van het museum met schenkingen. Een ander deel gaat (allen bij mooi weer natuurlijk) lekker naar buiten, om daar wat te schuren en te verven. Voor de leden (maar ook niet leden) is de Rene Siegfried een sociëteit, een reddingsboei voor geestverwanten. Bezoekers treffen in de oude machinekamer een tjokvol museum aan. Honderden scheepsmodellen, foto’s, pikhaken, fornuisjes, zelfs strijkijzers en andere curiosa staan in de vitrines opgesteld. Begeleidende teksten ontbreken vaak. De mannen en vrouwen van de Rene Siegfried vertellen graag zelf het verhaal van hun leven. Waarom vertel ik dit?  Nou, ik wil hiermee zeggen dat wij wederom alle vrijwilligers willen bedanken voor hun tomeloze inzet. Graag een applaus voor deze kanjers.  

“Wind en paardenkracht”, de titel van deze jaarrede. Wind in onze rug, en paardenkracht dan denk ik aan onze vrijwilligers. Maar… tevens de titel van ons eerste artikel in ons periodiek  Binnenvaart 1-2018, over ons thema Beurtvaart!

Nu we het toch over artikelen hebben, onze redactie leden, Leo Schuitemaker, Jan van Doremalen, Wim Suijkerbuijk, en Jan van ’t Verlaat willen graag over de oudste tak van de binnenvaart volop aandacht besteden. Mocht u dus een artikel of verhaal, en/of foto’s over dit onderwerp hebben, dan is de redactie u daar zeer erkentelijk voor. De redactie leden hebben overigens weer 6 prachtige uitgaven weten te realiseren het afgelopen jaar met de daarbij behorende twee specials en kalender. Ga zo door zou ik zeggen, wat jullie voor elkaar krijgen is bijzonder! en zonder dit, zou de vereniging niet zijn wat het nu is… Sterker nog, dan zouden we niet eens bestaan meer is het vermoeden, want velen zijn lid van onze vereniging uitsluitend voor dit periodiek! Wat ik dan ook altijd zo leuk vind is als ik ergens op een scheepswerf komt, of bij een scheepvaart gerelateerd bedrijf en zie ons magazine liggen in een wachtruimte of bij de receptie. Ik pak het dan altijd even op en leg het dan weer goed in het zicht weer terug. Wat ik ook leuk vind is b.v. in de bibliotheek of bij van die grote elektro zaken waar computers staan, om dan de site van de vereniging open te zetten. Dan weglopen en hopen dat de klanten ernaar kijken.. maar we dwalen af….

Ik had het over, waar we niet meer zónder kunnen. Waar we ook niet meer zonder kunnen is een ledenadministratie. De oprichters werkten nog met een multomap met van die losse inlegvellen en later met behulp van een computer met daarop lotus 1-2-3… (wie kent het nog?). Dit werd dan opgeslagen op floppy’s.  In vergelijking is het nu hi-tech te noemen. U heeft allen de factuur weer ontvangen, en deze zal door de medewerkers van deze ledenadministratie worden verwerkt. Dit uiteraard samen met onze penningmeester die het nauwlettend streng in de gaten houdt! De mails zien we straks dus weer binnenkomen, met de vraag waarom krijg ik geen magazine meer thuis gestuurd? Dit kan zijn omdat ze verhuisd zijn, en vergeten door te geven, of ze hebben vergeten te betalen dat kan natuurlijk ook!

Nieuwe leden, daar zijn wij altijd naar op zoek. Vorig jaar hebben wij nog een poging gewaagd bij het STC. De nieuwe lichting kapitein/managers bood ik bij hun diploma uitreiking een jaar gratis lidmaatschap aan. Helaas heeft er maar één gebruik van gemaakt. Maar we blijven het proberen om de jeugd binnen te halen. Veel jongeren zeggen b.v. dat hun vader al lid is, en zij dus meelezen thuis. Scheelt weer een paar biertjes, hoor je dan…😊. Ik moest toen denken aan wat ik wel eens las in de oudere uitgaven van ons magazine. In de begin jaren (ik citeer een stukje tekst uit 1991, dus 27 jaar terug!) stond te lezen, “Ook wil de vereniging iets doen aan het stimuleren van de interesse voor de binnenscheepvaart bij jongeren. Zij wil hiervoor speciale bijeenkomsten organiseren, met bijvoorbeeld een vaartocht, een excursie of fotocursus e.d.”  Dus 27 jaar terug, waren wij er al mee bezig. Wat ik ook een bijzonder stukje tekst vond in die uitgave, was het volgende “Wat kost het dan wel allemaal, zult u zich afvragen?” Nou, lid worden kost u fl. 50,-- per jaar, als minimum, maar meer mag… Dit had te maken met het feit dat de vereniging wel wat extra bijdragen kon gebruiken voor oprichting en aanloopkosten te kunnen bekostigen. Daarna stond er o.a., een tweede persoon uit een gezin betaalt fl. 25,- per jaar. Misschien wel weer eens het overdenken waard om dit weer terug in te voeren?

Moeten wij iets anders terug invoeren? of heeft u nieuwe ideeën, dan horen wij het graag. U kunt alles kwijt bij onze secretaris. Deze heeft overigens wederom een goed jaarverslag geschreven wat in punt 6 van de vergadering behandelt wordt.

 

Vorig jaar gaf ik aan dat wij voornemens waren om te gaan werken met een digitale nieuwsbrief (naast het periodiek). Hier is het echter bij gebleven maar de intentie is er nog steeds. Ook de facebook pagina heeft nog niet gebracht wat wij ervan verwacht hadden. Maar er is nieuws op komst! Later hier meer over tijdens de vergadering. Natuurlijk is er altijd onze website met nieuws en agenda punten op de homepage. Zijn er toch nog vragen dan kan dit altijd naar info@debinnenvaart.nl gemaild worden. U kunt ook altijd bellen naar mij (het liefst na het avond eten) of als er vragen zijn met betrekking tot de ledenadministratie naar deze medewerkers. Deze zijn telefonisch te bereiken alleen op dinsdag van 09:00 tot 11:00 uur. Ook via het info mail adres of ledenadministratie@debinnenvaart.nl De nummers staan altijd op pagina 3 in ons periodiek. Maar ook op de site onder bestuursleden kunt u o.a. mijn nummer vinden.

 

De website; met de komst van het internet is een goede aanwezigheid op dit internet erg belangrijk. Steeds meer mensen weten de webpagina van vereniging De Binnenvaart te vinden. Het is dé entree van onze activiteiten binnen de vereniging en op het Binnenvaartcentrum in Dordrecht. Op deze website is de databank erg belangrijk en wij zien dat deze dan ook het vaakst wordt bekeken van de mogelijkheden op de site. Niet zo vreemd ook, want met 15.500 (vorig jaar nog 14.200) verschillende schepen en maar liefst 59.500 (was vorig jaar ruim 50.000) foto’s vind men hier een schat aan informatie. Maar het internet gaat ook steeds vaker mobiel en wordt er dus achter de schermen druk gewerkt aan een z.g.n. Debinnenvaart-App. Met deze app wordt onze site mobiel (dus o.a. met je smartphone) erg toegankelijk en hopen wij weer op meer bezoekers.

De vorig jaar nieuw toegevoegde rubriek “in de schijnwerper” begint ook lekker te lopen. Via zoekopdrachten komt men hier gemakkelijk op uit en dus op onze site. Mocht u iets hebben wat extra onder de aandacht gebracht mag of moet worden dan horen wij dit graag.

 

Nu ik het toch over foto’s en aandacht hebt, mocht u nog behoefte hebben aan een mooi boek met veel foto’s, er zijn nog enkele exemplaren van ons jubileumboek te koop in onze stand hier in de hal. Net als het boek “in 100 jaar van scheepswerven naar Stadswerven” trouwens. Het blijven mooie geschenken om te krijgen en uiteraard om weg te geven.

 

Aansluitend aan onze jaarvergadering zal er een lezing worden gehouden door de heer Knobbe. Het belooft een interessante lezing te worden met als titel “ruimte voor de rivier”. Ik hoop dat u blijft luisteren. Vergeet daarna niet uw presentje mee te nemen…

 

Onze ambassadeur heeft weer het nodige lobbywerk verricht het afgelopen jaar. Zeker met betrekking tot onze ligplaats. In relatie hiermee heeft de nieuwe Burgemeester van Dordrecht -de heer Wouter Kolff- ons monument onthult. Hiermee heeft de stad Dordrecht er een prachtig monument bij gekregen. Jos van Dongen heeft tevens hieraan samen met zijn dochter een steentje of liever gezegd een baksteen aan bijgedragen. Meer over het monument op onze website onder de kop “in de schijnwerper”. Overigens komt Jos later in de vergadering met de nodige toelichtingen omtrent zijn lobbywerk. Toen de Burgemeester er toch was, hebben wij hem gelijk een snelle rondleiding gegeven. Hij was erg onder de indruk en zou zeker nog eens terug komen.

 

Ik hoorde overigens in de wandelgangen dat de Burgemeester wil gaan trouwen deze zomer. Jos, mocht je hem nog spreken, misschien zoeken ze nog een mooie trouwlocatie? Er zit in de zaal overigens een lid van ons, die deze ceremonie mag uitvoeren, dus meneer Middendorp… 😊.

 

Ik ga afsluiten, want kan met de behaalde successen nog wel even door gaan. Succes behaal je echter nooit alleen. Al het werk waar en wat dan maar ook, wat in de afgelopen 27 jaar is gedaan was nooit mogelijk geweest zonder onze vrijwilligers. Aan al deze vrijwilligers: wederom een groot "dank je wel" voor jullie inzet!

 

Dank voor uw aandacht en een fijne vergadering!

 

Ad Schroot.

Voorzitter, Vereniging de Binnenvaart.